Gelekt: de nieuwe Mercedes CLA - Autoblog.nl

2022-09-16 17:43:32 By : Mr. jinrong wu

Auteur: RubenPriest , gepost 8 januari 2019 om 07:42 – 62 Reacties

De kersverse sedan is hier op je scherm.

Met de komst van de A-klasse sedan én de CLA heeft Mercedes besloten twee sedans aan te bieden in het gamma. Een nieuwe keuze, want voorheen werd de CLA als een soort A-klasse sedan gezien. Met de 2019 CLA willen de Duitsers een ‘sportiever’ alternatief bieden op de A-klasse met een kontje.

Mercedes onderneemt een vergelijkbare strategie met de AMG GT 4 Door Coupé en de CLS. Beide auto’s komen als 53 AMG op de markt. De AMG GT is in dit verhaal de sportieve tegenhanger van de CLS. Dat is met de CLA en de A-klasse sedan precies hetzelfde. Het is wel even goed kijken, want de uiterlijke overeenkomsten zijn enorm.

De onthulling van de CLA staat gepland voor CES in Las Vegas. Via het Australische Redline is de auto echter al uitgelekt. De originele webpagina is inmiddels offline gehaald. Op de uitgelekte foto’s lijkt de daklijn iets scherper af te lopen in vergelijking met de A-klasse sedan. Het vooraanzicht heeft daarentegen veel overeenkomsten.

Het interieur oogt bekend en kennen we natuurlijk al van de A-klasse en de nieuwe B-klasse. Het model dat Mercedes heeft meegenomen naar de Amerikaanse gokstad is vermoedelijk een CLA250, met een tweeliter turbo viercilinder. Het vermogen komt uit op 224 pk en 350 Nm koppel. Het is afwachten op het persbericht van Mercedes op welke punten de CLA nu echt gaat verschillen van de A-klasse. De onthulling zal niet lang meer duren.

Check hieronder nog even de CLA én de A-klasse sedan. Een makkelijk punt van herkenning voor de CLA zijn de twee bulten op de motorkap.

UPDATE: de CLA is inmiddels officieel. Alle info check je HIER.

Bulten op de moterkap maakt een comeback sinds de eerste generatie slk. Mooie wagen overigens

Een Mercedes die heel sterk lijkt op een andere Mercedes, dat hadden we nog niet…

@mashell: Heb je het over de familieneus? Dat is namelijk wel de bedoeling, dat auto’s van een bepaald merk herkenbaar zijn.

Als je bedoelt dat de a en cla niet van elkaar te onderscheiden zijn…

https://www.charlietemple.nl/?gclid=EAIaIQobChMI4Imd4_Dd3wIV0OF3Ch30wQBvEAAYASAAEgK3ivD_BwE&gclsrc=aw.ds

@momo: Sorry hoor maar ook ik vind de verschillen tussen de A-klasse sedan en CLA echt minimaal.

Hoeveel modellen hebben ze onderhand bij MB? Niet meer bij te houden tegenwoordig. Echt ieder gaatje wordt gedicht……. Grappen in 1,2,3………

@lekkerlinksrijden: als ik al die SUV ‘s en drugbaron gepimpte wagens Ie langsrijden verlang ik naar de tijden van de simpele benamingen zoals de ML GLK SL A B C. Nu weet ik bij god niet wat wat is en dat vind ik echt frustrerend.

@vagtroep: Een oprechte vraag: Zie jij echt niet wat wat is?

@momo: oprechte antwoord: ik meen het echt, ik herken ze niet!!

@vagtroep: en dat is belangrijk, want…?

@lekkerlinksrijden: Bij hoeveel ben je onderhand met tellen?

Mijn eerste gedachte deze ochtend was: maar de a klasse sedan is toch al bekend?

Het lijkt wel alsof ze geen keuze konden maken tussen 2 designs van de a klasse sedan. Dus doen ze het zo.

De dealer wist me te vertellen dat er ook een AMG+ komt, een 2.0 met 415pk.

Dat zijn best redelijke waardes voor een 2.0 :)

@stuko: Heel knap maar heb liever een 5.0 V8 met 400pk…in alle opzichten sterker en duurzamer dan een opgevoerd grasmaaier blok.

@skinnybmw: ach ja.. ik ook. Maar het tij is niet te keren. Vasthouden aan het verleden zorgt voor dwaze werklozen uiteindelijk.

@stuko: Of minder hoge onderhoudskosten, of wil je me nu wijsmaken dat oud en degelijk minder goed is dan modern maar sneller slijtende onderdelen? Het enige voordeel is compact en gewicht. Nieuw is niet altijd beter?

@skinnybmw: oud en degelijk komt simpelweg omdat ze vroeger niet konden berekenen wat er nodig was qua materialen.

Bovendien hoeft een Europese auto geen 500dkm mee te gaan, wij (99%) consumeren hier ‘in het Westen’ alles- en zo snel mogelijk. Iets met welvaart enzo schijnt..

Dat een 1.0 tsi in Afrika minder lang meegaat dan een 4,5 diesel uit een Nissan lijkt mij logisch. Is het nodig voor hier? Nah, denk het niet.

@stuko: Niet helemaal mee eens. Juist om het overgewicht van moderne tegen te gaan worden lichte materialen gebruikt. Gietijzeren onverwoestbare uitlaatspruitstukken worden vervangen door gelaste versies die bij 300d km. al beginnen te lekken. Duurzaamheid is toch een kenmerk voor een schoner milieu? Auto’s die lang meegaan zijn een stuk milieuvriendelijker dan auto’s die na 300d km. al af zijn. Dus nodig? Wel degelijk…

@skinnybmw: bij 300dkm ben ik al 4 auto’s verder. Lekker belangrijk dus…

@henk_he: Wat jij doet met auto’s is inderdaad verder niet echt belangrijk…

@skinnybmw: succes om dat voorin een A-klasse te proppen

@henk123456: V8 is best compact vergeleken met bijv. een 6L motor. Qua lengte hoeft hij niet groter te zijn dan een 4L.

@skinnybmw: daar heb je ook weer een punt.

@stuko: Ja, klopt, dat wordt de Mercedes-AMG A 45 S. De gewone A 45 zou volgens een gelekte database van een grote Amerikaanse verzekeraar 387hp meekrijgen, en de A 45 S zou er 421 meekrijgen.

Lijkt wel of de koplampen zijn verwisseld. De CLS lampen op de Sedan en behoudendere op de CLA.

Verder wel logisch hoor. Veel kopers haakte af bij de matige achterin stap bij de vorige CLA. Dus in dat opzicht is een normale sedan geen verkeerd idee.

Doet me niet zoveel, maar wat een kermis in het interieur.. niet geslaagd in mijn ogen.

@lebeaunl: Eens. Dat grote scherm doet echt afbreuk, zeker hoe het staat in verhouding tot de luchtroosters (scheef). Heel druk, zonder dat er een lijn in te ontdekken is.

@karhengst: mss is het design gericht op de Chinese markt, of schrikt het de doelgroep van deze kleine Benz niet zo af als de autoliefhebbers hier. Veel overeenkomsten met de traditionele waarden van Mercedes zie ik ook niet in deze modellenlijn

Erg weinig verschil, maar wat had je anders kunnen verwachten. De kont zal waarschijnlijk wel iets meer afwijken.

Koplampen vind ik wel mooier op de CLA en de bulten zijn wel leuk.

Dat op deze platen de ramen getint zijn als een busje is dan weer lelijk…

Het moment dat je twee verschillende auto’s uit elkaar moet halen met behulp van ‘twee bulten op de motorkap’, weet je dat ze te veel op elkaar lijken.

Op zich wel een nette auto, daar niet van. Graag eentje met de kleinste motor en het heftigste spoilerpakket. Ik heb zo’n gevoel dat de CLA daar speciaal voor gebouwd is.

@willeme: wat dat betreft snap ik het onderscheid tussen de CLA en A Sedan niet helemaal. Ik begrijp het verschil tussen een E-Klasse Sedan en een CLS: de E-Klasse is dé sedan, de CLS is ‘dezelfde auto’ die het qua styling net even anders doet. Iets stijlvoller probeert te zijn.

Maar als je de A Sedan al naar dat stijlvolle toehint wat de CLA moest opvullen, dan ben je inderdaad een vreemde niche aan het opvullen. Maar ik ben heel benieuwd naar de CLA, dus wat mij betreft mag die A Sedan meteen uitgefaseerd worden en de CLA het stokje wederom overnemen.

Eigenlijk vind ik het wel knap dat ook deze auto meteen als Mercedes te herkennen is. I know, het logo is vrij prominent aanwezig, maar ik denk dat veel mensen ook zonder de ster de auto als een MB zouden herkennen.

Mooie wagen hoor, maar welke marketing idioot heeft dit model er door gekregen naast de A klasse sedan?

Niks nieuws onder de zon, ik had alleen totaal niet verwacht dat er nog een CLA zou komen gezien de A sedan.

Ik mis nog een foto van de achterkant… Best mooie lijnen heeft ie…

@punicaoase: De wagen is ook nog niet officieel onthuld, vandaar. De officiële onthulling is vandaag op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, dus rekeninghoudend met het tijdsverschil zullen we alle specs en foto’s vanavond wel hier op AB terugvinden.

Mercedes is de koning van onnodige niches vullen. Flauwekul begint het te worden.

Volgens mij lijkt hij niet meer op een naaktslak! Dat is het grootste compliment dat ik hem met deze foto’s kan geven. Oh ja en ik vind de koplampen van de CLA mooier dan die van de A-sedan. Het is dat ik regelmatig gebruik maak van een grote achterklep, anders had ik het leasen van een C-segment sedan zeker wel overwogen. Misschien dat MB dan ooit eens op mijn shortlist zou eindigen.

Overigens vind ik het kontje van de A-sedan wel te klein, dat doet Audi beter met de A3. Ben benieuwd hoe ze dat bij de CLA hebben opgelost, lijkt iets meer in verhouding te zijn.

Mooier dan de A-sedan imo

En-profil zijn de verhoudingen in ieder geval een stuk beter dan BIJ de vorige CLA. Dat was gewoon een A-klasse sedan.

Het is geen sedan, het is een coupé

Wat een lelijkerd. Auto is gewoon te klein voor mooie vierdeurscoupelijnen. Dat rare gebochelde dak… Vind de A Sedan een veel geslaagdere auto.

Je gaat een A-klasse sedan en een CLA toch niet aan de voorkant vergelijken. Het verschil zit hem in de achterkant. Een sedan en een Estate hebben ook dezelfde voorkant…

Hier heb ik op zitten wachten! Nog even afwachten wat de achterlichten exact doen maar ook daar verwacht ik een verbetering t.o.v de A-sedan. Alle kleine verschillen van de koplampen, daklijn en achterlichten maken dit toch wel een mooiere auto dan de A-sedan

Ik vind hem een stuk mooier dan de vorige CLA. Heb je wel eens gezien hoe je met een verbrander kunststof kunt verwarmen en dan in een andere vorm kunt duwen, bijvoorbeeld met een stuk PVC pijp dat over een andere buis moet passen? Dat gevoel had ik bij de vorige CLA, alsof ze de gewone A-klasse op die manier hadden uit- en opgerekt. De nieuwe CLA heeft voor zover ik op basis van deze twee exterieurshots kan beoordelen zijn proporties veel beter op orde. Al die Edition 1 opsmuk hoeft wat mij betreft niet, maar er zullen in het perspakket vanavond ongetwijfeld ook foto’s zitten van een CLA in een mooie rode of blauwe kleur met lichtmetalen velgen.

Wel vraag ik mij oprecht af in hoeverre deze auto nou voor nieuwe verkopen gaat zorgen, en in hoeverre de wagen alleen maar verkopen van de A-klasse sedan gaat afsnoepen. Ik ga neem dat dat Mercedes rekent op dat eerste en dat daar een goede businesscase voor heeft opgesteld, maar toch ben ik wel benieuwd naar de cijfers. Zelfs als de techniek allemaal al op de plank ligt, maak je toch redelijk wat R&D kosten met zo’n CLA.

@Edge: in plaats van een A klasse sedan ga je dan een duurdere CLA verkopen. Da’s winst, aangezien de productiekosten niet veel verschillen.

Deze krijgt waarschijnlijk wel stijlvolle stijlloze ramen i.t.t. de A+kont.

38. Acht-en-dertig. Dit is het 38e model van Mercedes-Benz. Leuk voor de dealers hoor, er is echt geen enkele mogelijkheid dat je compleet bent met wat je in de showroom hebt staan. Ik zie het even niet meer wat dit toevoegt, maar ik ben dan ook geen productmarketing guru. Hopelijk zijn potentiële kopers dat wel, anders wordt het nog lastig kiezen.

@wouter: De CLA is een groot verkoopsucces voor Mercedes maar er zijn behoorlijk wat mensen afgehaakt om de praktische bruikbaarheid van de CLA die nu wellicht nog voor de A3 sedan zijn gegaan. Nu hopen dat ze beide kunnen meepakken. ‘Een Mercedes voor iedereen’ lukt alleen als er genoeg keuze is waarin iedereen zijn of haar perfecte auto kan vinden. Kijkende naar de verkoopcijfers de afgelopen jaren van Mercedes schijnt het goed te werken.

@wouter: 38, en dan zijn we er nog niet want er komt nog een GLB en er komen diverse EQ-modellen aan. En dan nog de verschillende uitrustingsniveau’s, want je wil natuurlijk je volumemodellen demonstreren én die coole AMG’s in de showroom hebben staan. Als dit zo doorgaat, heb je straks een pand van het formaat IKEA nodig om de Mercedes-productrange een beetje fatsoenlijk de showen.

@Edge: valt allemaal wel mee. Daarbij komt ook nog eens dat niet elke dealer een G, Maybach of SL op voorraad hoeft te hebben. Klanten voor die modellen melden zich echt wel voordat ze op bezoek komen.

En zeg nou zelf, beter dan een Alfa showroom vol met 38 verschillende 500tjes en paar wannabee JEEPjes toch?

Nog steeds compleet uit verhouding en een ongemakkelijke stance met die overhang en lijnvoering. Stukken better dan de huidige wrat die ze CLA noemen, maar de A sedan is wat mij betreft beter gelukt.

Ah de facelift van het favo vervoer van het Noord-afrikaanse boevengilde! Is in elk geval een zeer grote markt voor zo blijkt.

De A-Klasse sedan vind ik niet mooi, compleet uit proportie en doet me sterk denken aan de vorige CLA. En ik denk dat laatstgenoemde met dit model juist enorm opknapt. Als een soort CLS XS maar die begint ook steeds meer te wennen.

Ohja, iedereen die Mercedes nu haat vanwege hun controversiële styling: ga eens langs bij een Mercedes-dealer en vraag of je eens mag kijken naar de nieuwe features van de A-Klasse of CLS. Vriendelijk personeel (in Groningen tenminste) die je graag helpen met de auto volledig begrijpen.

Dit is geen reclamepraatje, maar een manier om erachter te komen dat alles wat je ‘lelijk’ vind aan de nieuwste Mercedessen, compenseert qua infotainment en interieurkwaliteit. Mijn ogen zijn geopend als je ziet wat de nieuwe A en CLS aan technologie aan boord hebben. Mensen maken altijd de vergelijking tussen iPad-schermen: de schermen werken even smooth en snel als een iPad, en dat is een compliment. Ik ben overtuigd fan van Audi als ik uit de Duitse drie moet kiezen, maar als beste rationele keuze is de nieuwe line-up van Mercedes briljant.

Dus, kom maar door met die CLA. Hij wordt niet eens heel lelijk en ik weet nu wat er tegenover staat qua technologie.

Netjes! Ben benieuwd naar de achterkant, dashboard van Mercedes vind ik echt helemaal niks. Veel te veel schermen en ronde airco dingen, nee dankje

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North